M.1.4 Ligplaats met goederenoverslag

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Een aangewezen plaats, met naam of (oeverfront)nummer, aan de oever van de vaarweg of havenbekken voor het afmeren van schepen, waar overslag van lading plaats kan vinden.
(vrij vertaald ) .


Codeerinstructies

 

EVA codeerinstructie: –
EG codeerinstructie:  M.1.4


Aandachtspunten

Wanneer de grenzen van de ligplaats onbekend is moet een breedte van drie scheepsbreedten (± 33,6 meter) worden aangehouden.
Wanneer de grenzen van de ankerplaats bekend is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Aan de wal is  de ligplaats met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15, E.6 E.7 of E.7.1 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)

Een eventueel bekende minste waterdiepte coderen met DRVAL1.
(Indien DRVAL1 is gevuld ook  QUASOU, SOUACC, verdat coderen)

Bij de ligplaats behorende infrastructuur zoals palen pieren moeten met SLCONS features gecodeerd worden. ((M) CATSLC  en (M) WATLEV )

Een eventuele maximale ligduur dient in het INFORM veld vastgelegd te zijn. In het TXTDSC veld kan eventueel een faciliteiten(bedieningtijden) -xml-bestand, met de ISRS Location code als naam, worden opgenomen.

Indien de al daar te behandelen ladingsoort bekend is, dient dit gecodeerd te worden met attribuut trshgd = [1 (containers), 2 (bulkgoederen), 3 (olie), 4 (brandstof), 5 (chemie), 6 (vloeibare producten), 7 (explosieve goederen), 8 (vis), 9 ( auto’s), 10 (stukgoed)]

Soort ligplaats en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catach, catdng).

Borden bij de klasse van gevaarlijke goederen in overeenstemming met de ADN en CEVNI:
1 (één blauw licht / kegel, CEVNI tekens E.5.5, E.5.9, E.5.13),
2 (twee blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5.6, E .5.10, E.5.14),
3 (drie blauwe lichten / kegels, CEVNI tekent E.5.7, E.5.11, E.5.15),
4 (geen blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5 4, E.5.8, E.5.12)

NB Op de oever bij de ligplaats met goederenoverslag is vaak een te coderen terminal(s) te vinden. zie G.3.19 Terminal

 

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

berth(A,,), SLCONS(A,L)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia: zie ook Kegelschepen en ligplaatsen

M.1.2 Ankerplaats

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Een gebied waar één schip of samenstel voor anker ligt of kan ankeren
(vrij vertaald ) .


Codeerinstructies

 

EVA codeerinstructie: –
EG codeerinstructie:  m-1-2-anchorage-berth


Aandachtspunten

Wanneer de grenzen van de ankerplaats onbekend is moet een breedte van drie scheepsbreedten (± 33,6 meter) worden aangehouden.
Wanneer de grenzen van de ankerplaats bekend is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Soms is aan de wal dit gebied met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15 of E.6 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)

Een verbod op gebruik van spuds op de ankerplaats moet met attribuut restrn = 38 gecodeerd te worden.

Type ankerplaats en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catach, catdng).

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

achbrt(A)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia: zie ook Rede ankerplaats

M.1.1 Ankergebied

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Een gebied waar schepen voor anker liggen of kunnen ankeren
(vrij vertaald ) .


Codeerinstructies

 

EVA codeerinstructie: niet gevuld
EG codeerinstructie:  m-1-1-anchorage-area


Aandachtspunten

Alleen als punt-informatie coderen wanneer geen begrenzingen bekend zijn.

Wanneer de grenzen van het ankergebied gemarkeerd is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Soms is aan de wal dit gebied met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15 of E.6 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)
Een verbod op gebruik van spuds in het ankergebied moet met attribuut restrn = 38 gecodeerd te worden.

Type ankergebied en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catach, catdng).

Indien de naam van het ankergebied voor navigatie oriëntatiewaarde heeft, dan deze naam gecodeerd te worden met SEAARE

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

achare(A,P), 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia: zie ook Rede ankerplaats

zie ook overheid.nl 

I.1.1 Diepten ten opzichte één referentievlak

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Gebied met gedetailleerde diepte-informatie ten opzichte van één waterstandreferentievlak ( NIET NAP! maar bv OLR)


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 53-i-1-1-detailed-depth-referenced-to-one-water-level
EG codeerinstructie:   i-1-1-detailed-depth-ref-tot-one-waterlevel


Aandachtspunten

Op enkele vaarwegen worden regelmatig dieptemetingen verricht. In de IENC publicaties worden deze gemeten dieptes opgenomen als depth contours en depth areas.
Daar waar niet is gemeten (gebied tussen land area en eerste depth contour) wordt UNSARE (unsurveyed area) gecodeerd.

Om bestandsgrootte te voorkomen is in overleg met stakeholders (Inland Ecdis markt en gebruikers) de volgende verdeling van dieptevlakken en contouren overeengekomen : 0 – 7m @0,5m interval, 8m, 9m, 10m, 15m, 20m en 25m.


Objectcodering

DEPARE(A)
(M) DRVAL1 = [x.x] (meters), e.g., 2.7 or UNKNOWN
(M) DRVAL2 = grootste dieptewaarde van het dieptevlak
QUASOU


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook : C.1.4 ; C.1.6 ; C.1.7

Q.2.1 Meldpunt marifoon

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie (vrij vertaald )

Op drukke vaarwegen en havens zijn meldpunten gedefinieerd waar schepen verplicht zijn zich via marifoon (VHF) te melden ten behoeve van verkeersbegeleiding vanuit bijvoorbeeld een verkeerscentrale.


Codeerinstructies

 

EG codeerinstructie: q-2-1-radio-calling-in-point


Aandachtspunten

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV
zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

rdocal(P,L)
(M) TRAFIC = [1 (inbound), 2 (outbound), 3 (one-way), 4 (two-way)]

(M) ORIENT = [unit: degree (°)]

(M) COMCHA = [[XXXX];[XXXX];…]

(M) catcom = [1 (VTS centre), 2 (VTS sector), 3 (IVS point), 4 (MIB), 5 (lock), 6 (bridge), 7 (custom), 8 (harbour)]

(M) OBJNAM = (name and/or operator/owner)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Vessel_traffic_service

O.1.1 Scheidingsmarkering (boei)

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Een boei bij een splitsing of samenkomst van vaarwegen, waarbij het topteken de voorkeur aangeeft van welke kant deze boei te passeren (op het hoofdwater).

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 94-o-1-1-buoy-at-bifurcation-of-channel
EG codeerinstructie:  o-1-1-buoy-at-bifurcation-of-channel


Aandachtspunten

Wanneer er een meervoudige rood-groen opeenvolging is (SIGNI), deze bij de codering beperken tot 4 strepen (bijv. 3, 4, 3, 4)


Objectcodering

IALA:BOYLAT(P)
(M) CATLAM = [3 (preferred channel to starboard lateral mark), 4 (preferred channel to port lateral mark)]
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 2 (can (cylindrical)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green)]

IALA: BOYSPP(P) ;Indien bij het passeren van de boei geen voorkeur bestaat aan welke zijde de boei gepasseerd moet worden
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) CATSPM = [54 (channel separation mark)]
(M) COLOUR = [1 (white), 2 (black), 3 (red), 4 (green)]
(M) COLPAT = [1 (horizontal stripes), 2 (vertical stripes)]

CEVNI: boylat(P)
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 2 (can (cylindrical)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) catlam = [3 (preferred channel to starboard lateral mark), 4 (preferred channel to port lateral mark), 10 (bifurcation of the channel)]
(M) COLOUR = [3 (red), 4 (green)]
(M) COLPAT = [1 (horizontal stripes)]

TOPMAR(P)
(M) COLOUR = [3 (red), 4 (green)]
(M) TOPSHP = [1 (cone, point up), 3 (sphere), 5 (cylinder (can))]

LIGHTS(P)
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)]
(M) EXCLIT = [1 (light shown without change of character), 2 (daytime light), 3 (fog light), 4 (night light)]
(M) LITCHR = [1 (fixed), 2 (flashing), 4 (quick- flashing), 7 (isophased)]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008
HP3 Betonningssystemen in Nederland


Referenties

SIGNI (wikipedia)
IALA (wikipedia)
CEVNI  (wikipedia)

 

N.1.5 Sectorlicht

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Een sector licht waarvan rondom de totale lichtstraal is verdeeld in sectoren van de verschillende kleuren om een waarschuwing of een geleidende lijn voor vaarweggebruikers aan te bieden. ( IALA NAVGUIDE 3 Edition 5 2006)

 

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 93-n-1-5-sector-light
EG codeerinstructie:   n-1-5-sector-light


Aandachtspunten


Objectcodering

PILPNT(P): (M) OBJNAM = [“Name”+(River Mile), e.g. Blackburn Island Lt. (284.4)]

LIGHTS(P): (M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)]
(M) EXCLIT = [1 (light shown without change of character), 2 (daytime light), 3 (fog light), 4 (night light)]
(M) LITCHR = [1 (fixed), 2 (flashing), 4 (quick-flashing), 7 (isophased)]
(M) SECTR1 = [xxx.xx]
(M) SECTR2 = [xxx.xx]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008


Referenties

SIGNI
IALA
Binnenvaart Politie Reglement (wikipedia)
Sectorlicht (wikipedia)

 

N.1.4 Richtinggevend sectorlicht met zeer kleine hoek

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Richtinggevend sectorlicht met zeer kleine hoek

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 92-n-1-4-directional-light
EG codeerinstructie:   n-1-4-directional-light


Aandachtspunten


Objectcodering

PILPNT(P): (M) OBJNAM = [“Name”+(River Mile), e.g. Blackburn Island Lt. (284.4)]

LIGHTS(P): (M) CATLIT = [1 (directional function)]
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)]
(M) EXCLIT = [1 (light shown without change of character), 2 (daytime light), 3 (fog light), 4 (night light)]
(M) LITCHR = [1 (fixed),2 (flashing), 4 (quick-flashing), 7 (isophased)]

NAVLNE(L): (M) CATNAV = [1 (clearing line), 2 (transit line), 3 (leading line bearing a recommended track)]
(M) ORIENT = [xxx or (UNKNOWN)] (degree (°)), e.g., 110

RECTRC(L):
(M) CATTRK = [1 (based on a system of fixed marks)]

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008


Referenties

SIGNI

Binnenvaart Politie Reglement (wikipedia)
Sectorlicht (wikipedia)

 

N.1.3 Licht in lichtenlijn

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Een licht dat in combinatie met andere lichten een geleidende lijn vormt, die gevolgd moet worden.

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 91-n-1-3-leading-light
EG codeerinstructie:  n-1-3-leading-light


Aandachtspunten


Objectcodering

PILPNT(P): (M) OBJNAM = [“Name”+(River Mile), e.g. Blackburn Island Lt. (284.4)]
LIGHTS(P): (M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)];
(M) LITCHR = [1 (fixed), 2 (flashing), 4 (quick-flashing), 7 (isophased)]
NAVLNE(L): (M) CATNAV = [1 (clearing line), 2 (transit line), 3 (leading line bearing a recommended track)]
(M) ORIENT =xxx or (UNKNOWN)] (degree (°)), e.g., 110
RECTRC(L): (M) CATTRK = [1 (based on a system of fixed marks)]
(M) ORIENT = [xx.x]
(M) TRAFIC = [1 (inbound), 2 (outbound), 3 (one-way), 4 (two-way)]

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008


Referenties

SIGNI

Binnenvaart Politie Reglement (wikipedia)

 

N.1.2 Hulpnavigatielicht op opstand

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Een hulp navigatie licht dat wordt ondersteund door een structuur dat niet kan worden weergegeven met de codering volgens paragrafen O.1 Boeien of O.2 Bakens . Als hulp navigatie licht, hoeft de naam van het licht niet te worden weergegeven / gecodeerd.

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 90-n-1-2-minor-light
EG codeerinstructie:  n-1-2-minor-light


Aandachtspunten


Objectcodering

PILPNT(P), LIGHTS(P)
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)];
(M) LITCHR = [1 (fixed), 2 (flashing), 4 (quick-flashing), 7 (isophased)]

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008


Referenties

SIGNI
CEVNI  (wikipedia)
Binnenvaart Politie Reglement (wikipedia)