M.1.3.6 Wachtplaats (Ligplaats zonder goederenoverslag)

Datum vaststelling: 12-07-2023


Definitie

Een aangewezen plaats, met naam of (oeverfront)nummer, aan de oever van de vaarweg of havenbekken voor het afmeren van schepen, zonder overslag van lading en is (alleen) bedoeld als plaats voor tijdelijk verblijf van de scheepvaart ter ondersteuning van scheepvaartverkeersmanagement, onder andere het begeleid passeren van een brug of sluis.


Codeerinstructies

Gebruik het object berth met het attribuut catbrt = 6  fleeting area;
A legally permitted area in or near the waterway designated for temporary barge mooring.

Ankerplaats en ankergebied worden niet beschouwd als wachtplaats.


Aandachtspunten

Met behulp van het coderen van C_AGGR  dient de aan de wachtplaats gerelateerde brug en of sluis gekoppeld te worden.

Wanneer de grenzen van de ligplaats onbekend is moet een breedte van drie scheepsbreedten (± 33,6 meter) worden aangehouden.
Wanneer de grenzen van de ankerplaats bekend is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Aan de wal is  de ligplaats met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15, E.6 E.7 of E.7.1 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)

Een eventueel bekende minste waterdiepte coderen met DRVAL1.
(Indien DRVAL1 is gevuld ook  QUASOU, SOUACC, verdat coderen)

Bij de ligplaats behorende infrastructuur zoals palen pieren moeten met SLCONS features gecodeerd worden. ((M) CATSLC  en (M) WATLEV )

Een eventuele maximale ligduur dient in het INFORM veld vastgelegd te zijn. In het TXTDSC veld kan eventueel een faciliteiten(bedieningtijden) -xml-bestand, met de ISRS Location code als naam, worden opgenomen.

Type ligplaats en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catbrt, clsdng).

Borden bij de klasse van gevaarlijke goederen in overeenstemming met de ADN en CEVNI:
1 (één blauw licht / kegel, CEVNI tekens E.5.5, E.5.9, E.5.13),
2 (twee blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5.6, E .5.10, E.5.14),
3 (drie blauwe lichten / kegels, CEVNI tekent E.5.7, E.5.11, E.5.15),
4 (geen blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5 4, E.5.8, E.5.12)

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

berth(A,,), C_AGGR, SLCONS(A,L)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Referentieschema uit de specificaties RIS-index

Dit schema toont de verhouding van dit type ligplaats met soortgelijke functionele objecten
Schema “het coderen van een ISRScode van een wachtplaats (ligplaats zonder goederenoverslag)”

Wikipedia: zie ook Kegelschepen en ligplaatsen

M.1.3 Ligplaats zonder goederenoverslag

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Een aangewezen plaats, met naam of (oeverfront)nummer, aan de oever van de vaarweg of havenbekken voor het afmeren van schepen, zonder overslag van lading.
(vrij vertaald ) .


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  zie Encoding Guide hieronder.


Aandachtspunten

Wanneer de grenzen van de ligplaats onbekend is moet een breedte van drie scheepsbreedten (± 33,6 meter) worden aangehouden.
Wanneer de grenzen van de ankerplaats bekend is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Aan de wal is  de ligplaats met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15, E.6 E.7 of E.7.1 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)

Een eventueel bekende minste waterdiepte coderen met DRVAL1.
(Indien DRVAL1 is gevuld ook  QUASOU, SOUACC, verdat coderen)

Bij de ligplaats behorende infrastructuur zoals palen pieren moeten met SLCONS features gecodeerd worden. ((M) CATSLC  en (M) WATLEV )

Een eventuele maximale ligduur dient in het INFORM veld vastgelegd te zijn. In het TXTDSC veld kan eventueel een faciliteiten(bedieningtijden) -xml-bestand, met de ISRS Location code als naam, worden opgenomen.

Type ligplaats en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catach, catdng).

Borden bij de klasse van gevaarlijke goederen in overeenstemming met de ADN en CEVNI:
1 (één blauw licht / kegel, CEVNI tekens E.5.5, E.5.9, E.5.13),
2 (twee blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5.6, E .5.10, E.5.14),
3 (drie blauwe lichten / kegels, CEVNI tekent E.5.7, E.5.11, E.5.15),
4 (geen blauwe lichten / kegels, CEVNI tekens E.5 4, E.5.8, E.5.12)

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

berth(A,,), SLCONS(A,L)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Referentieschema uit de specificaties RIS-index

Dit schema toont de verhouding van dit type ligplaats met soortgelijke functionele objecten
Schema “coderen van ISRScodes voor ligplaats zonder goederenoverslag in verhouding met soortgelijke functionele objecten”

Wikipedia: zie ook Kegelschepen en ligplaatsen

M.4.1 Communicatie gebied

Datum vaststelling: 24-10-2022


Definitie

Een gebied, nabij een te passeren kunstwerk en/of verkeerscentrale, waarin een schip zich moet (aan)melden of waar nautische informatie opgevraagd kan worden.
(vrij vertaald)


Codeerinstructies


Aandachtspunten

Een communicatie gebied kan worden gedefinieerd door verkeerstekens (CEVNI B.11 of E.23, zie O.3.1) of aan voorschriften. De grens van het communicatie gebied bij kunstwerken ligt ongeveer 1 tot 1,5 km aan beide zijden van de brug. (afhankelijk van de normale radarbereik)

Een gecodeerd communicatie-gebied kan worden geassocieerd betreffende objecten zoals de borden CEVNI B.11 of E.23 , sluis, brug enz.. met behulp van een verzameling object C_ASSO


Objectcodering

comare(A)
(M) COMCHA = [[XXXX];[XXXX];…]
(O) catcom = [1 (VTS centre), 2 (VTS sector), 3 (IVS point), 4 (MIB[DE]), 5 (sluis), 6 (brug), 7 (douane), 8 (havenautoriteit)]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :  Q.2.1 Meldpunt

I.1.5 Vaarwegdiepte – projectdiepte

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Gebied dat de vaargeul beschrijft waarvoor een onderhoudsdiepte is vastgesteld, zijnde  de de nautisch gegarandeerde diepte (NGD) bij een afgesproken laagwaterstand voor het betreffende gebied , bv LAT, OLW en OLR.

Codeerinstructies

 


Aandachtspunten

Een ENC dient een zo goed mogelijke weergave van de werkelijkheid te zijn. De gegevens in een ENC zijn altijd afkomstig van de assetmanager dus de vaarwegbeheerder. Het gaat erom dat de juiste diepte wordt opgegeven waarmee gevaren kan worden. Is deze lager dan de NGD, dan dient deze lagere waarde in de kaart te staan.

Objectcodering

DEPARE(A)
(M) DRVAL1 = [x.x] (meters), e.g., 2.7 or UNKNOWN


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :

L.3.2 Afstandsmarkering langs de vaarwegas

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Deze afstandsmarkering geeft de afstand aan,  gemeten vanaf een oorsprong en is virtueel gepositioneerd op de vaarwegas, die wordt gebruikt als referentie langs de waterweg.
(vrij vertaald)


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 78-l-3-2-distance-mark-along-waterway-axis
EG codeerinstructie: nog doen


Aandachtspunten

De virtuele afstandsmarkering moet als “connected node” op de vaarwegas gecodeerd worden.

In Nederland hanteren we de volgende uitgangspunten voor het coderen van “waterway axis with kilometres indication” :

  • Alleen bij rivieren en kanalen, die afstandsmarkering langs de oevers hebben, worden op de vaarwegas kilo- hecto- meter indicaties als connected nodes gecodeerd,
  • Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren zal de vaarwegas in beperkt mate worden gecodeerd ( bijvoorbeeld alleen de hoofd route). De vaarwegassen  van estuaria en grote wateren kennen geen kilo- hecto- meter indicaties ( als connected nodes).

Objectcodering

dismar

wtwaxe

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

L.1.4 Vaarwegas

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

De as van de vaarweg kan worden gedefinieerd door bijvoorbeeld: 1. de middenlijn van een vaargeul, 2. de middellijn van een vaarweg.  (de vaarweg bedekt het  bevaarbaar gedeelte van een rivier of een kanaal)


Codeerinstructies

De vastgelegde grenzen van het bevaarbaar water (FAIRWY) zijn van belang bij het vastleggen van de vaarwegas. Zie  I.1.4 Vaarweg/ 

In de product specificaties van de Inland ECDIS standaard is aangegeven dat het coderen van “  waterway axis with kilometres indication” een vereiste is. De vaarwegas kan onder andere gebruikt worden bij het oriëntatie van het kaartbeeld.

Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren geldt dat dan virtueel meerdere vaarwegassen  gecodeerd zou kunnen worden. Het coderen van de vaarwegas in dit soort wateren kan zelfs een veiligheidsrisico worden. Loodsen hebben aangegeven dat een vaarweg as wel eens als een soort van recommended track kan worden geïnterpreteerd.

In Nederland hanteren we de volgende uitgangspunten voor het coderen van “waterway axis with kilometres indication” :

  • Alleen bij rivieren en kanalen, die afstandsmarkering langs de oevers hebben, worden op de vaarwegas kilo- hecto- meter indicaties als connected nodes gecodeerd,
  • Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren zal de vaarwegas in beperkt mate worden gecodeerd ( bijvoorbeeld alleen de hoofd route voor de binnenvaart). De vaarwegassen  van estuaria en grote wateren kennen geen kilo- hecto- meter indicaties ( als connected nodes).

De vaarwegas dient voorzien te zijn van een CEMT klasse en de naam van de vaarweg.

Wijziging  CEMT-klasse ( bron RVW2020)

Om de CEMT-klasse van een rijksvaarweg te wijzigen, doet de directeur-generaal RWS het
voorstel aan zijn ambtgenoot van DGLM.
Gaat het om niet-rijksvaarwegen, dan gaat het voorstel rechtstreeks naar DGLM. Deze zal toetsen of de betreffende vaarweg aan de Richtlijnen Vaarwegen voldoet bij toekenning van de gevraagde hogere klasse. De beslissing van de ECE wordt door DGLM aan Rijkswaterstaat en andere betrokkenen bekend gemaakt, opdat zij in
wetgeving, almanakken, kaarten en databestanden kan worden opgenomen.
Indien de desbetreffende vaarweg voorkomt in het Blue Book, zal DGLM de ECE verzoeken de gewijzigde
CEMT-klasse hierin over te nemen.
Voor een tijdelijke wijziging van de afmetingen behorende bij een bepaalde CEMT-klasse, zoals
een beperking van de diepgang, bijvoorbeeld door achterstallig baggerwerk, of een vaarwegversmalling is een verkeersbesluit volgens de gangbare procedures nodig. Hiertoe is de bevoegde autoriteit de verantwoordelijke instantie, zoals bedoeld in de Scheepvaartverkeerswet
Voor naamgeving van vaarwegen is een specifiek object SEAARE beschikbaar. Zie D1.3.  Echter bij een evaluatiebijeenkomst met Inland ECDIS providers bleek dat het coderen met behulp van SEAARE terughoudend moet worden uitgevoerd ( teveel informatie op de kaart). De voorkeur gaat uit om de vaarweg naam te coderen via de vaarwegas met behulp van het attribuut OBJNAM. De Inland ECDIS toont zodoende de vaarwegnaam dan niet in de kaart, maar in het informatiegedeelte van de Inland ECDIS.
NB In Nederland bestaan ook routenamen. Routenamen worden niet gecodeerd in het attribuut OBJNAM.


Aandachtspunten

De vaarwegas kan op verschillende manieren gedefinieerd worden,  door (1) de middellijn van een (gemarkeerde) vaargeul  en  (2) de middellijn van een vaarweg ( bevaarbaar gedeelte ) .
De  voorkeur gaat uit naar de eerste “middellijn door door de vaargeul”.

De vaarwegas  dient (indien aanwezig ) te worden voorzien van afstandsmarkering  ( met kilometer-, hectometer- aanduiding . Idealiter is de vaarwegas een continue lijn, die op iedere positie midden op de vaarweg ligt.

Voorbeeld van de vaarweg as met gekoppelde afstandsmarkering (connected nodes)

Dit voorbeeld  toont dat de middellijn zowel in het midden van de  fairway kan liggen maar bovenin is te zien dat hier afgeweken kan worden. De zwaaiplaats (rechts) wordt hier niet meegenomen bij het bepalen van de middellijn


Objectcodering

wtwaxe (L)

Vaarwegnaam
(M) OBJNAM = [naam vaarweg of vaarwegdeel]

CEMT klasse
(O) catccl = [1 (0 kleine vaartuigen [w.o.recreatievaart]), 2 (I spits), 3 (II Kempenaar), 4 (III Dortmund-Eems schip ), 5 (IV Rhine-Herne schip), 6 (Va Groot Rijn schip;  1-baks duwvaart ), 7 (Vb 2-baks vaart; lange formatie), 8 (VIa 2-baks vaart;  brede formatie ), 9 (VIb 4-baks vaart ), 10 (VIc 6-baks vaart ), 11 (geen  CEMT klasse)]

(M) SCAMIN =  22000

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

De vaarwegas  kent relaties met objecten uit de RISindex, bv L.3.2 afstandsmarkering langs de vaarwegas en juncties (netwerk knooppunten)

zie paragraaf 2.6 uit de Specificaties RISindex NL


Referenties

Opbouw digitaal netwerk ( CoRISMA )

Zie ook Resolutie 92/2 CEMT

I.3.4 Waterstand meetstation

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument dat de

 

in aanbouw


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  i-3-4-waterway-gauge

 


Aandachtspunten

Indien een waterstand meetstation is gepostioneerd  nabij een  brug ( of bovenleiding),  dan wordt aanbevolen deze ook te koppelen door middel van het C_AGGR-object van die brug ( of bovenleiding).

zie ook G.1a Doorvaarthoogte in de IENC

 


Objectcodering

Object Class = wtwgag(P)

 

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Overzicht van de vele attributen , die afzonderlijke peilen bevatten. Dit figuur is een update van de versie uit de IENC Encoding guide. (other waterlevel is toegevoegd)

Voorbeeld van een waterstand meetstation in de IENC


Referenties

 

I.1.4 Vaarweg

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Het door de vaarwegbeheerder aangewezen bevaarbare deel van een rivier, kanaal,  haven(aanloop), enzovoort,  waar een bepaalde waterdiepte binnen een bepaalde breedte continu beschikbaar voor navigatie van grotere schepen *).
(vrijvertaald van definitie volgens International Maritime Dictionary, 2nd Ed.)

*) De term “grotere schepen” is nogal vaag. Globaal kan hiervoor de lading-vervoerende beroepsvaart worden aangemerkt:(motorvrachtschepen, duwstellen en koppelverbanden), aangevuld met zeevaart en passagier vaart.

Codeerinstructies

EG : i-1-4-fairway

 

 


Aandachtspunten

Indien de grenzen van het bevaarbaar water door de vaarwegbeheerder als vaarweg(geul) is  vastgelegd, dat moet dit gebied als FAIRWY in de IENC gecodeerd worden.

Onder de vaarweg(geul) dient diepteinformatie gecodeerd te zijn.
(De mogelijkheid om met het FAIRWY object ook diepte te coderen is niet toegestaan, omdat het niet mogelijk is een referentiepeil mee te coderen.)

Dieptegebieden kunnen gecodeerd  worden volgens instructie  I.1.5 Vaarwegdiepte / Projectdiepte) , wanneer de vaarwegbeheerder voor een vaarweg(deel) een nautische ( gegarandeerde) diepte heeft vastgesteld. Ook kan de “werkelijke” diepte worden gecodeerd  volgens instructie  I.1.1 Diepten ten opzichte één referentievlak/.

Deze vastgelegde grenzen van het bevaarbaar water (FAIRWY) zijn van belang bij het vastleggen van de L.1.4 Vaarwegas

Zie  L.1.3 indien er een vaargeulscheiding  met een eenrichtingsverkeerregeling bestaat.


Objectcodering

FAIRWY (A)

SCAMIN = [90000]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :

I.3.3 Hoogteschaal voor doorvaarthoogte

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument dat de verticale speling toont tussen het actuele werkelijke waterniveau en geïsoleerde gevaren boven het waterpeil, zoals onderkant brug, bovenleidingen enz.


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  


Aandachtspunten

De werkelijke doorvaarthoogte kan worden aangegeven door een analoge schaal (bijv. door vaste “omgekeerde schalen” op pylonen van bruggen – men kan de vrije ruimte direct op het waterniveau) of digitaal (bijv. door een display [DRIP]).

Bij toepassen van (voor)hoogteschalen bij  brug en of bovenleiding, dan is het coderen verplicht.

Bij toepassen van (voor)hoogteschalen bij  brug ( of bovenleiding),  dan wordt aanbevolen deze ook te koppelen door middel van het C_AGGR-object van die brug ( of bovenleiding).

zie ook G.1a Doorvaarthoogte in de IENC

 


Objectcodering

Object Class = sistaw(P)

(M) catsiw = [16 (hoogwaterschaal voor doorvaarthoogte )]

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Voorbeeld van een hoogteschaal voor doorvaarthoogte in de IENC


Referenties

 

I.3.2 Hoogwater markering

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument  of markering  dat  officiële bereikte hoogwaterstanden aangeeft.


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  i-3-2-high-water-mark  


Aandachtspunten

De officieel bereikte hoogwaterstand kan worden aangegeven door analoge markering  (bijv. door tekens of door een hoogteschaal) of digitaal digitaal (bijvoorbeeld door een display ).

 


Objectcodering

Object Class = sistaw(P)

(M) catsiw = [15 (hoogwater markering )]

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Voorbeeld van een hoogwatermarkering in de IENC


Referenties