L.3.2 Afstandsmarkering langs de vaarwegas

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Deze afstandsmarkering geeft de afstand aan,  gemeten vanaf een oorsprong en is virtueel gepositioneerd op de vaarwegas, die wordt gebruikt als referentie langs de waterweg.
(vrij vertaald)


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 78-l-3-2-distance-mark-along-waterway-axis
EG codeerinstructie: nog doen


Aandachtspunten

De virtuele afstandsmarkering moet als “connected node” op de vaarwegas gecodeerd worden.

In Nederland hanteren we de volgende uitgangspunten voor het coderen van “waterway axis with kilometres indication” :

  • Alleen bij rivieren en kanalen, die afstandsmarkering langs de oevers hebben, worden op de vaarwegas kilo- hecto- meter indicaties als connected nodes gecodeerd,
  • Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren zal de vaarwegas in beperkt mate worden gecodeerd ( bijvoorbeeld alleen de hoofd route). De vaarwegassen  van estuaria en grote wateren kennen geen kilo- hecto- meter indicaties ( als connected nodes).

Objectcodering

dismar

wtwaxe

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

L.1.4 Vaarwegas

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

De as van de vaarweg kan worden gedefinieerd door bijvoorbeeld: 1. de middenlijn van een vaargeul, 2. de middellijn van een vaarweg.  (de vaarweg bedekt het  bevaarbaar gedeelte van een rivier of een kanaal)


Codeerinstructies

De vastgelegde grenzen van het bevaarbaar water (FAIRWY) zijn van belang bij het vastleggen van de vaarwegas. Zie  I.1.4 Vaarweg/ 

In de product specificaties van de Inland ECDIS standaard is aangegeven dat het coderen van “  waterway axis with kilometres indication” een vereiste is. De vaarwegas kan onder andere gebruikt worden bij het oriëntatie van het kaartbeeld.

Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren geldt dat dan virtueel meerdere vaarwegassen  gecodeerd zou kunnen worden. Het coderen van de vaarwegas in dit soort wateren kan zelfs een veiligheidsrisico worden. Loodsen hebben aangegeven dat een vaarweg as wel eens als een soort van recommended track kan worden geïnterpreteerd.

In Nederland hanteren we de volgende uitgangspunten voor het coderen van “waterway axis with kilometres indication” :

  • Alleen bij rivieren en kanalen, die afstandsmarkering langs de oevers hebben, worden op de vaarwegas kilo- hecto- meter indicaties als connected nodes gecodeerd,
  • Voor estuaria (getijde gebied) en grote wateren zal de vaarwegas in beperkt mate worden gecodeerd ( bijvoorbeeld alleen de hoofd route voor de binnenvaart). De vaarwegassen  van estuaria en grote wateren kennen geen kilo- hecto- meter indicaties ( als connected nodes).

De vaarwegas dient voorzien te zijn van een CEMT klasse en de naam van de vaarweg.
Voor naamgeving van vaarwegen is een specifiek object SEAARE beschikbaar. Zie D1.3.  Echter bij een evaluatiebijeenkomst met Inland ECDIS providers bleek dat het coderen met behulp van SEAARE terughoudend moet worden uitgevoerd ( teveel informatie op de kaart). De voorkeur gaat uit om de vaarweg naam te coderen via de vaarwegas met behulp van het attribuut OBJNAM. De Inland ECDIS toont zodoende de vaarwegnaam dan niet in de kaart, maar in het informatiegedeelte van de Inland ECDIS.
NB In Nederland bestaan ook routenamen. Routenamen worden niet gecodeerd in het attribuut OBJNAM.


Aandachtspunten

De vaarwegas kan op verschillende manieren gedefinieerd worden,  door (1) de middellijn van een (gemarkeerde) vaargeul  en  (2) de middellijn van een vaarweg ( bevaarbaar gedeelte ) .
De  voorkeur gaat uit naar de eerste “middellijn door door de vaargeul”.

De vaarwegas  dient (indien aanwezig ) te worden voorzien van afstandsmarkering  ( met kilometer-, hectometer- aanduiding . Idealiter is de vaarwegas een continue lijn, die op iedere positie midden op de vaarweg ligt.

Voorbeeld van de vaarweg as met gekoppelde afstandsmarkering (connected nodes)

Dit voorbeeld  toont dat de middellijn zowel in het midden van de  fairway kan liggen maar bovenin is te zien dat hier afgeweken kan worden. De zwaaiplaats (rechts) wordt hier niet meegenomen bij het bepalen van de middellijn


Objectcodering

wtwaxe (L)

Vaarwegnaam
(M) OBJNAM = [naam vaarweg of vaarwegdeel]

CEMT klasse
(O) catccl = [1 (0 kleine vaartuigen [w.o.recreatievaart]), 2 (I spits), 3 (II Kempenaar), 4 (III Dortmund-Eems schip ), 5 (IV Rhine-Herne schip), 6 (Va Groot Rijn schip;  1-baks duwvaart ), 7 (Vb 2-baks vaart; lange formatie), 8 (VIa 2-baks vaart;  brede formatie ), 9 (VIb 4-baks vaart ), 10 (VIc 6-baks vaart ), 11 (geen  CEMT klasse)]

(M) SCAMIN =  22000

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

De vaarwegas  kent relaties met objecten uit de RISindex, bv L.3.2 afstandsmarkering langs de vaarwegas en juncties (netwerk knooppunten)

zie paragraaf 2.6 uit de Specificaties RISindex NL


Referenties

Opbouw digitaal netwerk ( CoRISMA )

Zie ook Resolutie 92/2 CEMT

I.3.4 Waterstand meetstation

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument dat de

 

in aanbouw


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  i-3-4-waterway-gauge

 


Aandachtspunten

Indien een waterstand meetstation is gepostioneerd  nabij een  brug ( of bovenleiding),  dan wordt aanbevolen deze ook te koppelen door middel van het C_AGGR-object van die brug ( of bovenleiding).

zie ook G.1a Doorvaarthoogte in de IENC

 


Objectcodering

Object Class = wtwgag(P)

 

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Overzicht van de vele attributen , die afzonderlijke peilen bevatten. Dit figuur is een update van de versie uit de IENC Encoding guide. (other waterlevel is toegevoegd)
Voorbeeld van een waterstand meetstation in de IENC

Referenties

 

I.1.4 Vaarweg

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Het door de vaarwegbeheerder aangewezen bevaarbare deel van een rivier, kanaal,  haven(aanloop), enzovoort,  waar een bepaalde waterdiepte binnen een bepaalde breedte continu beschikbaar voor navigatie van grotere schepen *).
(vrijvertaald van definitie volgens International Maritime Dictionary, 2nd Ed.)

*) De term “grotere schepen” is nogal vaag. Globaal kan hiervoor de lading-vervoerende beroepsvaart worden aangemerkt:(motorvrachtschepen, duwstellen en koppelverbanden), aangevuld met zeevaart en passagier vaart.

Codeerinstructies

EG : i-1-4-fairway

 

 


Aandachtspunten

Indien de grenzen van het bevaarbaar water door de vaarwegbeheerder als vaarweg(geul) is  vastgelegd, dat moet dit gebied als FAIRWY in de IENC gecodeerd worden.

Onder de vaarweg(geul) dient diepteinformatie gecodeerd te zijn.
(De mogelijkheid om met het FAIRWY object ook diepte te coderen is niet toegestaan, omdat het niet mogelijk is een referentiepeil mee te coderen.)

Dieptegebieden kunnen gecodeerd  worden volgens instructie  I.1.5 Vaarwegdiepte / Projectdiepte) , wanneer de vaarwegbeheerder voor een vaarweg(deel) een nautische ( gegarandeerde) diepte heeft vastgesteld. Ook kan de “werkelijke” diepte worden gecodeerd  volgens instructie  I.1.1 Diepten ten opzichte één referentievlak/.

Deze vastgelegde grenzen van het bevaarbaar water (FAIRWY) zijn van belang bij het vastleggen van de L.1.4 Vaarwegas

Zie  L.1.3 indien er een vaargeulscheiding  met een eenrichtingsverkeerregeling bestaat.


Objectcodering

FAIRWY (A)

SCAMIN = [90000]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :

I.3.3 Hoogteschaal voor doorvaarthoogte

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument dat de verticale speling toont tussen het actuele werkelijke waterniveau en geïsoleerde gevaren boven het waterpeil, zoals onderkant brug, bovenleidingen enz.


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  


Aandachtspunten

De werkelijke doorvaarthoogte kan worden aangegeven door een analoge schaal (bijv. door vaste “omgekeerde schalen” op pylonen van bruggen – men kan de vrije ruimte direct op het waterniveau) of digitaal (bijv. door een display [DRIP]).

Bij toepassen van (voor)hoogteschalen bij  brug en of bovenleiding, dan is het coderen verplicht.

Bij toepassen van (voor)hoogteschalen bij  brug ( of bovenleiding),  dan wordt aanbevolen deze ook te koppelen door middel van het C_AGGR-object van die brug ( of bovenleiding).

zie ook G.1a Doorvaarthoogte in de IENC

 


Objectcodering

Object Class = sistaw(P)

(M) catsiw = [16 (hoogwaterschaal voor doorvaarthoogte )]

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Voorbeeld van een hoogteschaal voor doorvaarthoogte in de IENC

Referenties

 

I.3.2 Hoogwater markering

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument  of markering  dat  officiële bereikte hoogwaterstanden aangeeft.


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  i-3-2-high-water-mark  


Aandachtspunten

De officieel bereikte hoogwaterstand kan worden aangegeven door analoge markering  (bijv. door tekens of door een hoogteschaal) of digitaal digitaal (bijvoorbeeld door een display ).

 


Objectcodering

Object Class = sistaw(P)

(M) catsiw = [15 (hoogwater markering )]

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Voorbeeld van een hoogwatermarkering in de IENC

Referenties

 

I.3.1 Diepte indicator

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Instrument dat de werkelijke waterdiepte toont tussen het werkelijke waterpeil en de bodem van de vaarweg of geïsoleerde gevaren onder water (bijv. sluisdrempel, onderwaterkrib).


Codeerinstructies

EG codeerinstructie:  i-3-1-depth-indicator


Aandachtspunten

De manier waarop de diepte indicator de werkelijke waterdiepte aangeeft kan analoog zijn (bijv. Door een peilschaal op waterniveau – men kan de werkelijke waterdiepte direct bij het waterniveau lezen) of digitaal (bijvoorbeeld door een display).
De positie van de indicator behoeft kan afwijken van de positie van meetsysteem.

Indien de diepte indicator wordt toegepast, dan is het coderen verplicht.

Bij toepassen van de diepte indicator bij een sluis dan wordt aanbevolen deze ook te koppelen door middel van het C_AGGR-object van die sluis.


Objectcodering

Object Class = sistaw(P)

(M) catsiw = [18 (diepte indicator)]

(M) SCAMIN =  22000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Voorbeeld van een diepte indicator in de IENC

Referenties

 

I.2.1 Diepte contouren ten opzichte één referentievlak

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Diepte contourlijnen  met gedetailleerde diepte-informatie ten opzichte van één waterstandreferentievlak


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 58-i-2-1-depth-contour
EG codeerinstructie:   i-2-1-depth-contour


Aandachtspunten

Op enkele vaarwegen worden regelmatig dieptemetingen verricht. In de IENC publicaties worden deze gemeten dieptes opgenomen als depth contours en depth areas.
Daar waar niet is gemeten (gebied tussen land area en eerste depth contour) wordt UNSARE (unsurveyed area) gecodeerd.

Om bestandsgrootte te voorkomen is in overleg met stakeholders (Inland Ecdis markt en gebruikers) de volgende verdeling van dieptevlakken en contouren overeengekomen : 0 – 7m @0,5m interval, 8m, 9m, 10m, 15m, 20m en 25m.


Objectcodering

DEPCNT(L)

M) VALDCO = [xx.xx] (meters), b.v., 2.74

(M) SCAMIN =  12000


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook : C.1.4 ; C.1.6 ; C.1.7

I.1.5 Vaarwegdiepte – projectdiepte

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Gebied dat de vaargeul beschrijft waarvoor een onderhoudsdiepte is vastgesteld, zijnde  de de nautisch gegarandeerde diepte bij een afgesproken laagwaterstand voor het betreffende gebied , bv OLW en OLR.
(deze feature is toegevoegd na afkeuring van coderen dredged area)

Codeerinstructies

 

 


Aandachtspunten


Objectcodering

DEPARE(A)
(M) DRVAL1 = [x.x] (meters), e.g., 2.7 or UNKNOWN


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :

I.1.3 Gebied met onderhoudsdiepte

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Gebied waarvoor een (bagger)onderhoudsdiepte is vastgesteld, zijnde  de de nautisch gegarandeerde diepte bij een afgesproken laagwaterstand voor het betreffende gebied , bv OLW en OLR.

Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 54-i-1-3-dredged-area

Let op:
In de vastgestelde Specificaties-IENC-NL is deze wijze van coderen (m.b.v. dredged area )van de vaargeuldiepte  opgenomen. Bij een consultatieronde  met de Inland Ecdis providers is naar voren gekomen dat deze wijze van coderen ongewenste effecten kent bij kaart weergave. ( met name het nachtbeeld). Deze wijze van coderen wordt internationaal ook niet toegepast dus heeft een negatief effect op de doelstelling van publiceren van geharmoniseerde informatie. Internationaal wordt de vaargeul diepte gecodeerd zoals is beschreven bij I.1.5 en is dus de aanbevolen wijze van coderen.

Een “dredged area” kan wel gebruikt worden voor b.v. een havenbekken of ligplaats.

EG codeerinstructie:   i-1-3-dredged-area


Aandachtspunten

Voorbeeld van het coderen van vaarwegdiepte met ” dredge area”. Uit feedback van de serviceproviders is gebleken dat het coderen van de vaarweg met ” dredge area” ongewenst is.

Objectcodering

DRGARE(A)
(M) DRVAL1 = [x.x] (meters), e.g., 2.7 or UNKNOWN


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Zie ook :