L.1.4 Vaarwegas

Publicatie datum: 2018-11-02

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

De as van de vaarweg kan worden gedefinieerd door bijvoorbeeld: 1. de middenlijn van een vaargeul, 2. de middellijn van een vaarweg.  (de vaarweg bedekt het  bevaarbaar gedeelte van een rivier of een kanaal)


Codeerinstructies

De vastgelegde grenzen van het bevaarbaar water (FAIRWY) zijn van belang bij het vastleggen van de vaarwegas. Zie  I.1.4 Vaarweg/ 

De vaarwegas dient voorzien te zijn van een CEMT klasse en de naam van de vaarweg.
Voor naamgeving van vaarwegen is een specifiek object SEAARE beschikbaar. Zie D1.3.  Echter bij een evaluatiebijeenkomst met Inland ECDIS providers bleek dat het coderen met behulp van SEAARE terughoudend moet worden uitgevoerd ( teveel informatie op de kaart). De voorkeur gaat uit om de vaarweg naam te coderen via de vaarwegas met behulp van het attribuut OBJNAM. De Inland ECDIS toont zodoende de vaarwegnaam dan niet in de kaart, maar in het informatiegedeelte van de Inland ECDIS.
NB In Nederland bestaan ook routenamen. Routenamen worden niet gecodeerd in het attribuut OBJNAM.


Aandachtspunten

De vaarwegas kan op verschillende manieren gedefinieerd worden,  door (1) de middellijn van een (gemarkeerde) vaargeul  en  (2) de middellijn van een vaarweg ( bevaarbaar gedeelte ) .
De  voorkeur gaat uit naar de eerste “middellijn door door de vaargeul”.

De vaarwegas  dient (indien aanwezig ) te worden voorzien van afstandsmarkering  ( met kilometer-, hectometer- aanduiding . Idealiter is de vaarwegas een continue lijn, die op iedere positie midden op de vaarweg ligt.

Voorbeeld van de vaarweg as met gekoppelde afstandsmarkering (connected nodes)

Dit voorbeeld  toont dat de middellijn zowel in het midden van de  fairway kan liggen maar bovenin is te zien dat hier afgeweken kan worden. De zwaaiplaats (rechts) wordt hier niet meegenomen bij het bepalen van de middellijn


Objectcodering

wtwaxe (L)

Vaarwegnaam
(M) OBJNAM = [naam vaarweg of vaarwegdeel]

CEMT klasse
(O) catccl = [1 (0 kleine vaartuigen [w.o.recreatievaart]), 2 (I spits), 3 (II Kempenaar), 4 (III Dortmund-Eems schip ), 5 (IV Rhine-Herne schip), 6 (Va Groot Rijn schip;  1-baks duwvaart ), 7 (Vb 2-baks vaart; lange formatie), 8 (VIa 2-baks vaart;  brede formatie ), 9 (VIb 4-baks vaart ), 10 (VIc 6-baks vaart ), 11 (geen  CEMT klasse)]

(M) SCAMIN =  22000

 

 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

De vaarwegas  kent relaties met objecten uit de RISindex, bv L.3.2 afstandsmarkering langs de vaarwegas en juncties (netwerk knooppunten)

zie paragraaf 2.6 uit de Specificaties RISindex NL


Referenties

Opbouw digitaal netwerk ( CoRISMA )

Zie ook Resolutie 92/2 CEMT

 

Tags Onderwerpen: CEMT, L.1.4, OBJNAM, wtwaxeEncoding Guide 2.4: L.1.4