G.1.1 Basculebrug

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Brug met contragewicht, die draait om een as in een verticaal vlak aan één of beide zijden (vrij vertaald )


Codeerinstructies

Brug bestaat uit meerdere delen. Beweegbare gedeelte is van type CATBRG=5 (bascule bridge), vaste gedeelte is type CATBRG=1 (fixed bridge). Als navigatiekenmerken over meerdere overspanningen verschillen, bijv. doorvaarthoogte of (on-)bevaarbaar water, dan voor elke overspanning bridge object Basculebrug aanmaken. Dit heeft in principe niets met de pijlers te maken.

 

 

 

 

EVA codeerinstructie: 14-g-1-1-bascule-bridge
EG codeerinstructie:  g-1-1-bascule-bridge


Aandachtspunten

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV
zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

bridge(A), C_AGGR()
(M) CATBRG = 5, (M)
wtwdis (kilometrering) Voor het invullen van wtwdis wordt de waarde van het hectometerveld uit de ISRS locationcode gebruikt; wel even door 10 delen! , verdat (indien afwijkend van C.1.5), TXTDSC voor bedieningstijden


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia: Basculebrug 
Architectenweb: Basculebrug

D.1.1 Kanaal (niet bevaarbaar op kaartschaal)

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Aan de vaarweg aansluitend kanaal (op kaartschaal niet bevaarbaar)


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 155-d-1-1-canal-non-navigable
EG codeerinstructie:   d-1-1-canal-non-navigable


Aandachtspunten


Objectcodering

CANALS()


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Voorbeeld  Kanaal van Steenenhoek

U. Wettelijke ECDIS

Regelgeving (wettelijke beperkingen) worden als gebied vastgelegd. Er zijn diverse categorieën voor regelgeving te onderscheiden: scheepstypen, schip formaties en het type lading. Deze categorieën worden gebruikt om te beschrijven voor welk type schip, konvooi, of lading een bijzondere bepaling geldig is voor een vaargebied of haven(deel). Er zijn twee manieren om te beschrijven welke categorieën worden beïnvloed door de regel:
1. expliciete selectie
2. impliciete selectie
Ad 1. Bij expliciete selectie worden die categorieën beschreven waarvoor regelgeving (een beperking) geldt.
Ad2. Impliciete selectie kan worden gebruikt om categorieën uit te sluiten. Voorbeeld: “pleziervaartuigen zijn uitgesloten van een snelheidsbeperking.”
De expliciete of de impliciete versie mag gebruikt worden. Het is echter niet toegestaan om beide versies te gebruiken voor het vastgelegde gebied definiëren van het gebied van een gehalte wet object.

Voorbeeld: “pleziervaartuigen zijn uitgesloten van een snelheidsbeperking.”