M.1.1 Ankergebied

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie

Een gebied waar schepen voor anker liggen of kunnen ankeren
(vrij vertaald ) .


Codeerinstructies

 

EVA codeerinstructie: niet gevuld
EG codeerinstructie:  m-1-1-anchorage-area


Aandachtspunten

Alleen als punt-informatie coderen wanneer geen begrenzingen bekend zijn.

Wanneer de grenzen van het ankergebied gemarkeerd is dan dient deze markering geassocieerd te worden met dit gebied  (C_ASSO). Soms is aan de wal dit gebied met de CEVNI tekens E.5 – E.5.15 of E.6 gemarkeerd. (zie O.3.1. Borden)
Een verbod op gebruik van spuds in het ankergebied moet met attribuut restrn = 38 gecodeerd te worden.

Type ankergebied en de aanduiding of wel of niet schepen met gevaarlijke lading kan worden toegelaten moet worden gecodeerd. (catach, catdng).

Indien de naam van het ankergebied voor navigatie oriëntatiewaarde heeft, dan deze naam gecodeerd te worden met SEAARE

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV

zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

achare(A,P), 


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia: zie ook Rede ankerplaats

zie ook overheid.nl 

Q.2.1 Meldpunt marifoon

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie (vrij vertaald )

Op drukke vaarwegen en havens zijn meldpunten gedefinieerd waar schepen verplicht zijn zich via marifoon (VHF) te melden ten behoeve van verkeersbegeleiding vanuit bijvoorbeeld een verkeerscentrale.


Codeerinstructies

 

EG codeerinstructie: q-2-1-radio-calling-in-point


Aandachtspunten

Het attribute ‘unlocd’ moet zijn ingevuld met de zogenaamde ISRS location code (ISRS, International Ship Reporting Standard). De lijst met beschikbare ISRS-codes , de zogenaamde RIS-index, wordt onderhouden door RWS/CIV
zie ook uitleg ISRSLocation codes & de RIS index in Nederland


Objectcodering

rdocal(P,L)
(M) TRAFIC = [1 (inbound), 2 (outbound), 3 (one-way), 4 (two-way)]

(M) ORIENT = [unit: degree (°)]

(M) COMCHA = [[XXXX];[XXXX];…]

(M) catcom = [1 (VTS centre), 2 (VTS sector), 3 (IVS point), 4 (MIB), 5 (lock), 6 (bridge), 7 (custom), 8 (harbour)]

(M) OBJNAM = (name and/or operator/owner)


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Vessel_traffic_service

O.1.1 Scheidingsmarkering (boei)

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

Een boei bij een splitsing of samenkomst van vaarwegen, waarbij het topteken de voorkeur aangeeft van welke kant deze boei te passeren (op het hoofdwater).

 


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 94-o-1-1-buoy-at-bifurcation-of-channel
EG codeerinstructie:  o-1-1-buoy-at-bifurcation-of-channel


Aandachtspunten

Wanneer er een meervoudige rood-groen opeenvolging is (SIGNI), deze bij de codering beperken tot 4 strepen (bijv. 3, 4, 3, 4)


Objectcodering

IALA:BOYLAT(P)
(M) CATLAM = [3 (preferred channel to starboard lateral mark), 4 (preferred channel to port lateral mark)]
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 2 (can (cylindrical)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green)]

IALA: BOYSPP(P) ;Indien bij het passeren van de boei geen voorkeur bestaat aan welke zijde de boei gepasseerd moet worden
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) CATSPM = [54 (channel separation mark)]
(M) COLOUR = [1 (white), 2 (black), 3 (red), 4 (green)]
(M) COLPAT = [1 (horizontal stripes), 2 (vertical stripes)]

CEVNI: boylat(P)
(M) BOYSHP = [1 (conical (nun, ogival)), 2 (can (cylindrical)), 3 (spherical), 4 (pillar), 5 (spar (spindle))]
(M) catlam = [3 (preferred channel to starboard lateral mark), 4 (preferred channel to port lateral mark), 10 (bifurcation of the channel)]
(M) COLOUR = [3 (red), 4 (green)]
(M) COLPAT = [1 (horizontal stripes)]

TOPMAR(P)
(M) COLOUR = [3 (red), 4 (green)]
(M) TOPSHP = [1 (cone, point up), 3 (sphere), 5 (cylinder (can))]

LIGHTS(P)
(M) COLOUR = [1 (white), 3 (red), 4 (green), 6 (yellow)]
(M) EXCLIT = [1 (light shown without change of character), 2 (daytime light), 3 (fog light), 4 (night light)]
(M) LITCHR = [1 (fixed), 2 (flashing), 4 (quick- flashing), 7 (isophased)]


Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen

Richtlijnen-scheepvaarttekens-2008
HP3 Betonningssystemen in Nederland


Referenties

SIGNI (wikipedia)
IALA (wikipedia)
CEVNI  (wikipedia)

 

P.1.1 Mistsignaal

Datum vaststelling: 07-10-2015


Definitie ( vrij vertaald  )

 Mistsignaal


Codeerinstructies

EVA codeerinstructie: 113-p-1-1-fog-signal
EG codeerinstructie:  p-1-1-fog-signal


Aandachtspunten


Objectcodering

FOGSIG(P)


 

Prioriteit uitgifte updates:
Dynamisch ( 2 uur – 7 dagen) / SemiDynamisch (2 weken-halfjaar) / Statisch (halfjaar-gepland)
Nauwkeurigheid : Grootschalige / Mediumschalige / Kleinschalige Topografie


Bijlagen


Referenties

Wikipedia : Misthoorn